Monday, January 18, 2010

Datuk Ahmad Zaki Zahid - Kami telah mengambil tanggung jawab

Ada kala Datuk Ahmad Zaki sering tertanya kepada dirinya, kenapa beliau di musuhi oleh bloggers yang banyak menulis mengenai sesuatu yang tidak pernah dilakukan . Ada yang menulis mengatakan bahawa beliau kini adalah seorang jutawan yang sudah kaya-raya ketika berkhidmat dengan mantan Perdana Menteri yang lalu. Ada yang berkata beliau memiliki kereta berjenama mewah dan duit beliau tidak mungkin habis sampai beberapa generasi. "Jika saya kaya-raya, kenapa saya mesti menyusahkan diri saya untuk bekerja? Kenapa saya perlu mengusutkan fikiran saya dengan memikirkan hal-hal pejabat? Kenapa pula saya perlu mengorbankan masa bersama keluarga semata-mata untuk bekerja? Lebih baik saya enjoy life saya!!" tegas Datuk Zaki apabila bertemu dengan penulis baru-baru ini. Penulis sempat berbual dengan Datuk Zaki apabila mengunjungi rumahnya untuk bertanyakan khabar dan berita setelah beliau pulang dari mengerjakan Ibadah Haji.

"Semenjak saya pulang dari Mekah , saya kadangkala merasa malas untuk berpolitik, namun apabila memikirkan kembali ianya merupakan amanah, saya akan teruskan juga. Bayangkan penulis-penulis blog yang tidak langsung mengenali saya boleh menulis sesuatu yang tidak pernah saya lakukan. Sungguh menghairankan?"

"Mereka menuduh saya banyak menyapu projek ketika saya bersama Pak Lah dahulu sedangkan saya tidak melakukannya dan jika saya lakukan tentu mereka dapat membuktikan apa yang saya telah lakukan. Saya pernah menolak pelawaan "mereka-mereka" yang tertentu untuk memberikan hadiah kepada saya, tetapi saya tolong dan jika saya tolong, saya tolong dengan ikhlas."jelas beliau lagi.

Menurut beliau lagi, beliau hairan mengapa mereka masih mahu marah kepada Pak Lah dan juga pegawai-pegawai Pak Lah sedangkan Pak Lah sudah membayar dan bertanggung jawab dengan melepaskan kerjayanya sebagai Perdana Menteri sekiranya apa yang beliau lakukan tidak memuaskan hati rakyat. Pak Lah mungkin tersilap dengan tarikh pilihan raya yang dipilih nya. Saya juga telah keluar dari kerajaan dan kami telah mengambil tanggungjawab yang sewajarnya. Apa sangat yang mahu dimarahkan dengan Pak Lah dan mengapa kemarahan itu mesti menjadi dendam sehingga mahu memusnahkan kehidupan semua pegawai Pak Lah? Pak Lah sudah mengambil tanggungjawabnya. Dia pasti tidak mahu berhenti dengan secara sedemikian, pasti dia mahu berhenti secara yang dihormati dan mendapat kepuasan setelah berjaya mentadbir negara ini.

Beliau berkata "Memang benar kita terlepas beberapa negeri dalam pilihan raya yang lalu tetapi adalah tidak adil jika mahu meletakkan semua tanggungjawab itu kepada Pak Lah. Banyak juga perkara-perkara yang lain yang menyebabkan kekalahan itu dan adalah tidak adil untuk meletakkan kekalahan itu hanya kepada Pak Lah dan juga pegawai pegawai Pak Lah sahaja. " malah menurut Datuk Zaki ramai yang menuduh dan mengatakan bahawa saya adalah penasihat Pak Lah dan beliau banyak mengguna pakai cakap dan nasihat beliau . "Itu adalah tidak benar, Pak Lah punya mesyuarat kabinet setiap minggu dan dia menerima pakai nasihat lembaga jemaah kabinet dan Pak Lah tidak lah pula mendengar mengambil pakai nasihat dari saya seorang dan ada juga nasihat saya hanya menjadi satu cadangan saja yang tidak diterima pakai bulat-bulat oleh Pak Lah".

Kadang-kadang beliau tidak faham mengapa mereka perlu menyerang beliau secara peribadi sedangkan beliau hanya lakukan tugas ini untuk agama, bangsa dan negara. Beliau adalah seorang Profesional sebelum berkhidmat untuk kerajaan dan ketika berkhidmat untuk kerajaan, waktu kerja tidak menentu. Beliau terpaksa korbankan masa bersama keluarga untuk menjalankan tanggungjawab ini namun apa yang beliau dapat kini adalah cemuhan daripada sebilangan bloggers yang mempunyai agenda tertentu. Sebenarnya beliau tidak pernah berdendam dengan mereka yang menghentam beliau tetapi beliau berharap suatu hari dapat bertemu dengan "mereka-mereka" ini jika mereka sudi bertemu untuk menjelaskan dan memberikan gambaran yang benar terhadap diri beliau.

No comments: